Siirry suoraan sisältöön

Edustamisella ja kokoustamisella on eroa

    Kummaksi sinä kirjaat palaverilounaat: edustus- vai kokouskuluiksi? Entä tiedätkö mitä eroa on lounastapaamisessa nautitulla viinilasillisella ja lahjaksi antamallasi viinipullolla? Väärin dokumentoidut kuitit voivat olla iso rahareikä ja veroriski. 

    Tarjoiluilla on eroa

    Me Tulosnurkan Personal Accounterit olemme kirjanpidon asiantuntijoita ja hoidamme huolella kirjanpitoasi, mutta vain sinä tiedät parhaiten mistä kokouksissasi on kyse. Alla rahanarvoisia vinkkejä yrityksesi kuittien dokumentointiin ennen kuin toimitat ne meille.

    Eksklusiivinen edustuskulu

    Edustaminen on kalliimpaa kuin kokoustaminen, koska edustuskuluista voi vähentää vain 50 % verotuksessa. Niistä ei myöskään voi vähentää arvonlisäveroa. Edustuskulujen tarkoituksena on edistää liikekumppanuutta ja -suhdetta.

    Edustustilaisuus on suljettu tilaisuus, joka viestii kutsuvieraille vieraanvaraisuudestasi ja huomaavaisuudestasi. Tilaisuus on vapaamuotoinen ja viihteellinen, jossa seurustellaan yrityksen ulkopuolisten tahojen kanssa. Edustuslahja vastaavasti eroaa mainoslahjasta siinä, että se on valittu yksilöllisesti vastaanottajaa silmällä pitäen. Verohallinnon mukaan alkoholilahjat tulkitaan verotuksessa käytännössä aina edustamiseen liittyviksi.

    Huomioi, että alla olevat kulut ovat ALV-vähennyskelvottomia, kun ne liitetään edustamiseen:

    – ravintolakulut

    – edustuslahjat

    – matka- ja majoituskulut

    Kokouskulu liittyy liiketoimintaan

    Kun kuitti kirjataan kokouskuluksi, se tarkoittaa kokouksen olleen oleellisesti yrityksen liiketoimintaan liittyvä neuvottelu. Kokouskulu voi olla myös sisäinen palaveri. Näistä kuluista voi myös vähentää alv:n. Alkoholi ei tee kokouksesta automaattisesti edustuskulua, vaikka palaverissa juotaisiinkin lasit viiniä ruoan kanssa.

    Jotta kokouskulusta tulee kirjauskelpoinen firman kulu, siihen pitää dokumentoida:

    – tilaisuuden luonne

    – osallistujat

    – kokouksen aihe

    Mainos-/markkinointikulu

    Nämä kulut kohdistuvat edustuskulujen tapaan yrityksen ulkopuolisiin toimijoihin. Markkinointikulut on helppo erottaa edustuksesta, koska niiden kohderyhmä ei ole tiukasti rajattu edustuskulujen tapaan. Mainostilaisuuksien ja messujen tarkoituksena on tehdä yritystä ja sen tuotteita/palveluita laajasti tunnetuiksi. Tilaisuuteen voi liittyä vähäistä tarjoilua. Mainoslahja eroaa edustuslahjasta siinä, että sen arvo on vähäisempi ja sitä jaetaan mainostarkoituksessa.

    Kiitos kiinnostuksestasi! Mikäli aihe herätti kysymyksiä, ota yhteyttä ja jutellaan lisää.

    We also serve in English

    Lue täältä lisää edustusmenon käsitteestä!